Rörelser mellan bild och kod
DOI:
https://doi.org/10.3384/sens.2002-3030.2016.1.135-149Abstract
Konstnären Manfred Mohr skrev 1974 ett datorprogram för att med dator och oscilloskopliknande apparatur producera filmen Complementary Cubes.[1] Det filmobjektet som utgör resultatet har Mohr visat på diverse konstinstitutioner genom åren, men koden han skrev har aldrig offentliggjorts. Allt vi har tillgång till är ett filmobjekt, produkten av en kod vi inte känner till. I det följande kommer jag beskriva tre försök att i en omvänd rörelse extrahera koden ur Mohrs film, i syfte att bryta med den linjära berättelsen om hur kod leder till process som leder till resultat, och därigenom vidga förståelsen för datorbaserade medier och hur de är delaktiga i vårt mänskliga tankearbete.
##submission.downloads##
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2016 Carl-Johan Rosén
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.